tirsdag 18. mai 2010

Hurra!

Det har vært en hektisk helg! Fredag ble min eldste nevø 8 år gammel og det må jo feires! Lørdag var det Cowboyfest med hele klassen hans og tante måtte være med å hjelpe til å holde styr på alle barna. Barna var så fine i cowboy-kostymer og med lekepistol, selv hadde jeg rosa (selvfølgelig!) cowboyhatt og sherif-stjerne på brystet. Cowboy-antrekket mitt passet dessverre ikke denne dagen (kan ikke skjønne hvorfor ?! hehe) og måtte bli hengende igjen i skapet! Det ble en vellykket fest! Barna koste seg med pølser med tilbehør inne i et pyntet mini-fjøs på gården. Stoler var halmballer og et "designet" bord i barnas høyde var også blitt ordnet. Jeg skal se om mamma har fått tatt noen bilder, så kan jeg få vist dere hvor fint det ble. Det ble også litt tid for traktorkjøring og hopping i høyet, meget populært! Tror nok bursdagsbarnet selv var ganske fornøyd med feiringen!

Søndag var det atter en gang 8 års bursdag, men denne gangen var det familien som var de inviterte gjestene, det gikk heldigvis litt mer rolig for seg :o)

Mandag var det feiring av 17. mai fra morgen til sene kveld! Kort oppsummert: barnetog i sarpsborg sentrum, tradisjonell 17. mai feiring på Myra (i Ullerøy), besøke grava til pappa, grilling hos mamma og kveldsmat hos svigers.

Jeg har alltid vært fan av marengskaka til Kari Britt (lurer på om dette er en variant av Pavlova kake?) og ønsket å prøve meg på den til dessert på 17. mai.
Jeg hadde jo ikke hatt tid til å skrive ned oppskriften så jeg måtte lage den ut i fra husken, men om jeg må si det selv smakte den helt fortreffelig! hihi

Marengsen:
Pisk sammen 4 eggehviter og 2 dl sukker til det blir seigt, men pass på så den ikke blir pisket tørr. Tipset jeg fikk var at resultatet ble best ved bruk av romtempererte egg (de kan ev. legges i lunkent vann en kort stund for å få riktig temperatur) Så var det stekingen, og det var vel her jeg har litt mangel i husken min :o) Det jeg gjorde var iallefall å smøre røra utover bakepapiret på stekeplata. Denne kan formes etter fatet du skal servere kaka på. Ovnen var forvarmet til 200°C og marengsen ble satt inn midt i ovnen en kort stund (ca. 5-10 min). Deretter ble ovnen skrudd ned til 100°C og marengsen ble stekt i ca. 1 time. Da skrudde jeg av ovnen og lot kaka stå i ovnen til dagen etter (denne kaka lagde jeg litt sent kan du si....hihi). Dette resulterte iallefall til en sprø overflate og seig "kjerne" nam-nam

Fyll og pynt:
Fyllet lages ved å piske 2 bokser med kremfløte til krem (litt sukret) for deretter å røre inn 1 pakke ferdig vaniljekrem. Lurer på om det skulle vært ørlite vaniljesukker i den også, men det hadde jeg ikke tilgjengelig så da ble det droppet. Kaka pyntes med hva du måtte ønske av frisk frukt og/eller bær. Jeg brukte jordbær, kiwi og røde druer som ga nydelig farge til kaka og ikke minst en herlig smak.

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails